tisdag 7 augusti 2012

Småkakor

För mig är det viktigt att fortsätta kunna göra mina gamla favoritkakor, så därför har jag lagt ner lite tid på att ta reda på hur man gör om recept för att kunna baka med glutenfri mjölmix i stället. Det är faktiskt inte så svårt.

Småkakor kan lätt bli lite smuliga och spröda om man gör dem glutenfria. Ersätt därför 0,5-1 msk socker med ljus sirap i stället. Jag har även provat att använda mörk sirap. Det går också bra, men man får en lite knäckigare smak.

Man kan enkelt byta ut vetemjölet mot fin mjölmix. Det går åt ganska mycket mer mjölmix, hur mycket beror på vilken mjölmix man använder. Blanda därför i mjölmix tills du får en konsistens du känner igen och baka alltid en provkaka. Flyter kakan ut behövs mer mjölmix. Här får man ha lite tålamod! Man kan behöva göra flera provkakor

En del mjölmixar innehåller bakpulver, så får man inte önskar resultat kan man mixtra lite med det.

Jag har hittills använt Semper Fin Mix:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar