lördag 10 augusti 2013

Vilka mjölmixer använder man när?

Något av det svåraste att lära sig, tyckte jag, var vilka mjölsorter man använder när. Vilka kan man byta ut mot vad? Här följer därför en genomgång av mina erfarenheter under det gångna året. Andra har säkert andra åsikter. Man får, som ofta skrivs, prova sig fram.

Om man är osäker eller bara vill ha en mjölmix hemma rekommenderar jag att man använder Lailas blåa mjölmix. Dock är Lailas blåa inte lämplig till jäsdegar. Ett alternativ är Semper Mix, som även fungerar utmärkt till jäsdegar.

Lailas blåa

Lailas blåa mjölmix är en allroundmix som kan användas till det mesta, utom jäsdegar. I mjuka kakor och pannkakor är detta ett självklart val. Även till pajer fungerar den här mixen utmärkt. Har jag ingen fin mix hemma använder jag Lailas blåa även till småkakor.

Om man bakar bröd och endast använder Lailas blåa mix blir brödet lätt lite tråkigt. Jag rekommenderar att man då blandar med andra, grövre mjölmixer. Man kan också smaksätta med till exempel riven ost eller nötter om man gör frallor.

Lailas blåa är inte lämplig till jäsdegar. Det beror på att mjölmixen inte innehåller något socker, vilket behövs som näring åt jäsningsprocessen. Om man ändå vill använda Lailas blåa till jäsdegar gör man klokt i att tillsätta socker. Man behöver också förlänga jästiden, eftersom vitt socker är en sammansatt sockerart som det tar tid att spjälka ner.












 

 

Mix Well Ljust basmjöl

Det här mjölet är min absoluta favorit när jag bakar bröd. Framför allt receptet Bröd med Mix Well ger med den här mjölmixen ett bröd som smakar precis som ett glutenbröd. Rekommenderas varmt!

 

 

 

 

 

 

 

 





Mix Well Fullkornsbrödmix

Som ersättning för grövre mjölsorter som rågmjöl använder jag gärna den här mjölmixen i brödbak. Hittills har jag alltid blivit mycket nöjd med resultatet.

 

 

 

 








 


Mix Well Pannkaksmix/Våffelmix

Det händer bara någon gång per år, men ibland festar familjen på våfflor. Då är den här våffelmixen alldeles utmärkt. Faktiskt blir våfflorna mycket godare än vanliga glutenvåfflor och de fastnar inte heller i järnet.










 

 

 

 

Finax Mjölmix

Finax mjölmix passar utmärkt till bröd, mjuka kakor, pannkakor och pajdegar. Personligen använder jag Lailas mer, mest eftersom sonen får just Lailas blåa på livsmedelsanvisning. Frånsett det är Finax en utmärkt mjölmix till det mesta. Bakar man matbröd tycker jag dock man behöver blanda upp med någon grövre blandning.




Finax Grov mjölmix

För mig ersätter Finax Grov mjölmix grövre mjölsorter med gluten, så som rågsikt. Passar utmärkt i matbröd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Semper Fin Mix

Semper Fin mix använder jag främst till småkakor. Även till pannkakor och nockerl passar den här mixen bra.

 

 

Semper Mix

En mix som går att använda till det mesta. Jag använder den främst till mjuka kakor och pajer. Det här är också en mix jag rekommenderar till jäsdegar.

 

 

 

 

 

Semper Mix med Fiber

En mix jag främst använder till pajer och piroger.












 

 

Rismjöl

Jag har ännu begränsad erfarenhet av rismjöl, men tycker att det passar mycket bra när jag panerar eller bakar pepparkakor.














Havremjöl

Havremjöl passar bra i vissa småkakor och mjuka kakor, särskilt i kombination med äpple.






2 kommentarer:

  1. Jag har köpt fel. Tror/vet du om Finax röda mix är utbytbar mot Sempers röda mix i ett lussebullerecept? (Jag inser att jag borde ha letat efter Sempers, som verkar vara utan vete överhuvudtaget, men det är så dags att kolla nu när jag redan löst upp jästen i degvätskan...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan meddela att det gick bra, och resultatet blev helt okej.

      Radera