tisdag 7 augusti 2012

Mjuka kakor

Man kan göra om sina gamla glutenrecept till fullgoda glutenfria alternativ. Det är inte alls svårt, men kräver att man har några fler ingredienser hemma.

Tillsätt 0,5-1 tsk fiberhusk för att kakan inte ska bli smulig.


Jag brukar byta ut 0,5-1 msk socker mot samma mängd ljus sirap. Det är även gott att använda mörk sirap om man vill ha en lite knäckigare smak.

Man kan byta vetemjölet mot ljus mjölmix. Olika mjölmixar har olika egenskaper. En del innehåller bakpulver. Jäser kakan dåligt har man kanske använt en mix utan bakpulver och kan då behöva tillsätta lite extra. I mina recept visar jag bilder på de mjölmixar jag har använt.

Det är noga att man får rätt mängd mjölmix. Välj därför helst.recept där mängden mjölmix är angiven i gram. Annars kan man räkna om dl till gram, information finns ofta på mjölmixpaketet.

Det finns flera alternativ när man ska "bröa" formen. Smörj formen med mjukt smör/margarin som vanligt. Sedan kan man givetvis bröa med glutenfritt ströbröd som går att hitta i glutenfria hyllan i de flesta större mataffärer. Själv föredrar jag att bröa med rivna kokosflingor eller nötter. Någon gång har jag bara strött lite glutenfri mjölmix i formen och det har också fungerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar