tisdag 7 augusti 2012

Kardemummasnurror - eller kanelbullar om man vill



De här bullarna blev förvånansvärt bra! Glutenfritt bröd lämnar ju mycket övrigt att önska, men de här bullarna har en fin smak. (Kanske beror på den enorma mängden smör jag pytsade i.) Konsistensen är lite grynigare och svampigare än med vetedegar, men det är smällar man får ta.

Att jobba med en glutenfri deg upptäckte jag är annorlunda jämfört med en vetedeg. Den här degen blir lösare, men går enkelt att kavla ändå. Börja med den mindre mängden mjölmix. Går det inte att kavla då så knåda in mer mjölmix för hand.

Jag har läst mig till att mjölmixdegar måste knådas LÄNGE! Det beror på att det inte finns några glutentrådar som hjälper degen att jäsa. Jag använde en hushållsassistent.

Lägg märke till att bullarna bara ska jäsa en gång men då ganska länge. Det beror på att degvätskan är kall.

Ingredienser

50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk pofiber
1-1,5 dl socker
0,5 tsk salt
1 tsk mald kardemumma
2 dl kesella
150 g mjukt smör/margarin
2-2,5 liter FINAX mjölmix

200 g mjukt smör/margarin
1.5 dl socker
4 msk karedemumma (eller kanel om man nu föredrar det)

1 ägg
pärlsocker

Gör så här

Smula ner jäst i en bunke, häll över kall mjölk och rör tills jästen har löst sig.
Häll i pofiber och låt blandningen svälla i cirka tio minuter.
Tillsätt socker, salt, kardemumma, kesella och det mesta av mjölet. Klicka ner det mjuka smöret. Arbeta kraftigti 5-10 minuter.
Knåda degen lätt med fingertopparna på mjölat bakbord. Dela degen i två delar och kavla ut dem till två rektanglar, ca 3mm tjocka.
Blanda samman smör, socker och kardemumma till fyllningen och bred ut jämnt över plattorna.
Rulla ihop från långsidan och skär i ca 2 cm tjocka bitar, lägg i bullformar och låt jäsa under bakduk i ca två timmar.
Vispa upp ett ägg och pensla bullarna, strö pärlsocker över och grädda bullarna i en 250 grader i 10-15 min.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar